elleninvietnam.reismee.nl

On the road

On the road. Eindelijk weer eens op een motor i.p.v. een brommer. Nou ja 125 cc maar wel een Yamaha he en handgeschakeld jongen. Tenminste die hadden we gereserveerd. De avond ervoor had Eric nog even gelezen over verzekeringen en verkeersregels en wat blijkt, je internationale rijbewijs wordt niet erkend dus zonder Vietnamees rijbewijs ben je niet verzekerd. Als je hier dus een ongeluk maakt op scooter of motor ben je volledig aansprakelijk, dat vertelt echt niemand je hier. Al die backpackers die de Hai Van Pas oversteken of gewoon een scooterrijder huren in de stad weten dat echt niet! Nog een leuk detail, Vietnam staat in de top 10 van meest verkeersonveilige landen van de wereld, dat was niet echt een verrassing natuurlijk, want je staat echt af en toe met klotsende oksels aan de kant om over te steken. Eric heeft nog een filmpje gemaakt als ik de straat oversteek bij een zebra, nou die zien ze echt niet. We vragen ons serieus af of er wel verkeersregels bestaan.

Eric belt via de receptie of we toch een automaat kunnen krijgen qua iets veiliger en dat lijkt te lukken, alleen staat als we buiten komen gewoon onze Yamaha voor de deur. De stoere Motorvina chick (echt de cuteste van het tel) snapt niet dat Eric een ander wil. Deze noemt ze echt fanceeeeee. Ja en wat doe je dan als man, je neemt het gewoon. Koffers zouden in Hoi An worden afgegeven en wij op weg. Eerst tanken, voorbij het kapotte tankstation dat nu benzine in plastic flessen verkocht. Bij het stoplicht zegt een jongen dat we maar achter hem aan moesten rijden hij rijdt ons wel naar de pomp. Herkende de helmen van Motorvina, zijn vriend werkte daar. Meteen het adres van zijn broer gekregen in Hoi An als we nog een kleermaker zochten :-).

Toen echt on the road, ik met mijn eigen James Dean, nou al een lekker dag. Na ruim een uur stoppen we langs de weg vanwege houten kont. Geen woord Engels maar café begrijpen we allemaal. Meestal krijg je dan koffie met ijs in een lang glas, beetje zoet, ik vind het lekker maar Eric krijgt het alleen met een flesje water weggespoeld. Nog even de puppies geaaid en dan over de pas.

Die 125 cc gaat best goed zelfs met 2 grote Nederlanders erop. Wat een mooi uitzicht, we hadden het Top Gear filmpje nog gekeken die ook deze tocht hebben gedaan. Kun je meekijken.

Boven op de berg staat een oude Franse bunker, waar iedereen stopt en je binnen wordt geroepen bij allemaal standjes. Geen moer aan vond ik, en dikke tip, rij even door want verderop zit een prachtig plekje met uitzicht aan de kant waar je lekker kan zitten en wat eten. Beneden zagen we Da Nang liggen, op zoek naar een eeltplekje. Ergens rechtsaf net voorbij Son Tra in een veel leukere buurt dan wij hadden gezien van Da Nang, precies dezelfde hoogte als Johns Boutique villa, hadden we dat geweten! Door naar Hoi An, langs Marble Mountains. Dat is een soort groene bult tussen Da Nang en Hoi An met prachtige grotten met beelden uitgepakt in de rotsen. Je moet je wel eerst door een jungle aan beelden wurmen, dat begint als 3 km van te voren, want iedereen wil natuurlijk een graantje meepikken. Zelden zoveel Buddha beelden bij elkaar gezien. Daarna omhoog geklommen in 1 van de rotsen (echt doodeng vond ik het) maar wel heel mooi! Omdat het zo donker is hebben ze overal sfeervolle verlichting opgehangen, maar dat is me toch kitsch. Ledslingers en eentje had wel een heel apart logo in het midden.

De weg daarna was echt weer verschrikkelijk. Alleen maar bouwen, echt alleen maar!! Borden met villaparken, luxury resorts, en Cocobay. Dat park ken je wel als je met Vietnam Airlines vliegt, elke vlucht verschijnt Ronaldo in beeld “ Cocobay; my home in Vietnam” nou voorlopig staat er nog niks, alleen maar kranen. Volgend jaar is waarschijnlijk alles wat nu zandvlakte is vol aan beide kanten van de weg. Nog een super-de-luxe golfbaan gezien waar je kunt golven en drie meisjes met van die iconische hoedjes op een papaplu boven je houden als je afslaat tegen de zon. Ik zag Eric wel jaloers kijken....

Daarna Hoi An, lekker eerst in het zwembad afgekoeld en toen naar het lantaarnfestival, alle lichten gaan uit rond de rivier, alleen kaarsjes aan in de restaurants en barretjes en dan verschijnen de lantaarnverkopers, je kunt met een bootje de rivier op om en lantaarn in het water te laten drijven en een wens te doen. Vooral veel pasgetrouwde stelletjes komen hierop af, maar eigenlijk vindt iedereen dit mooi. Net een sprookje al die gekleurde lampjes en lampionnen overal. Gestopt bij Vy’s streetmarket en toen blij naar huis. Echt een superdag!