elleninvietnam.reismee.nl

En klaar voor de laatste ronde...

Vandaag rustig dagje. Door de eiland-verveling gisteravond een liter wijn weggetikt. Zijn we niet meer gewend joh. We zitten aan Max 3 biertjes per dag en eten alleen groente en vis of vlees. Rijst eigenlijk meer als we nog trek hebben. Buikjes trekken aardig weg hier :-).

Na de ochtendduik in zee en ontbijt gehangen op ons fantastische terras. Als dit toch je vakantiehuis was.... ineens een plensbui verder en de temperatuur is meteen lekkerder. We dachten lekker zwemmen bij Sao beach, dat ziet er op de plaatjes super-tropisch uit. Wit zand en blauw water. Nou in het echt razen daar jetski’s doorheen en vind je verwaarloosde terrassen en beach clubs met namen als Paradiso. Daar hoeven we zelfs in Scheveningen niet meer mee aan te komen. Na vijf minuten dralen rechtsomkeert naar de scooter en door naar de overblijfselen van de gevangenisbarakken. Phu Quoc was één van de gevangeniseilanden en een deel hebben ze laten staan als museum, vol met poppen om de gruwelijke martelingen mee uit te beelden en slechte Engelse vertalingen. Je krijgt wel beeld. Wat een wreedheid, zeker als je bedenkt dat beide kanten Vietnamezen waren is het echt ongelofelijk. Je bent er vrij snel doorheen maar blij dat we gegaan zijn. Wat ik alleen werkelijk niet begrijp is dat op de barakken waar de gevangenen in gebakken werden in de zon, overal sigarettenpeukjes op het prikkeldraad waren gepind. Zo respectloos....

Weer bijna een uur terug op de brommer (je plakt echt aan het zadel vast), er zijn ook maar 3 wegen dus een alternatieve route zit er niet in. Laatste avondje, hadden een Italiaan in het restaurant, hij blijft hier een jaar en dan gaat ie naar de Filippijnen. “Mooiste land van Azië zegt ie” (it ies so beautifoel), vooral Palawan. Daar wil ie graag iets opzetten. Ook hij ziet wat de Chinezen brengen, achter onze plek wordt b.v een heel nieuw park gebouwd, bomen gekapt en een plannen waar je u tegen zegt. Waar wij zitten zijn de bungalows juist in het groen gebouwd. “You pay more to get less” ja das waar, best duur voor dit land om in een hut zonder airco te zitten en een buitendouche zonder waterdruk. Maar de plek is fantastisch, alles eigenlijk en daar doen we het voor. Beter dan de billboards met wat komen gaat.

ma Aafje

Het boeiende van jullie reis lijkt me de grote verschillen waar jullie duidelijk voor kiezen. Avontuurlijk, mooie natuur en het pure!! Geweldig lijkt me dat. Geen toeristiche massa bij en om je heen. Slurp het maar op en thuis ervaar jullie dubbel hoe mooi en bijzonder het is om dit te mogen ervaren. Op naar de laatste week al weer. Geniet gaaf verder en bedankt voor de fijne verhalen. Dikke knuf,???❤️ Ma