elleninvietnam.reismee.nl

Als het regent in Hanoi... dan blijft het ook regenen

Nou ik had dus heel dag 2 ingetypt valt de WiFi weg en weg verhaal. Niet goed voor de vakantie vibe kan ik je zeggen. Nu maar even in notenpad starten want ik ga niet weg voor het op papier staat natuurlijk. Daar gaat ie weer....

Vannacht echt 11 uur geslapen en om 9 uur wakker geworden. Was even nodig dus. Nog steeds mistig en bewolkt, maar dat was voorspeld. Nu naar beneden naar de Franse wijk. Langs het water was de weg afgezet wat een soort walhalla speelplaats voor kinderen werd. Overal van die guppen en Disney figuren, ballonnen en het meest bizar nog elektrische auto’s waar die kinderen in geladen werden en rondreden als verwende kleuters die je wel eens op op TV ziet van die miljonairskinders Papa of Mama erachteraan met de afstandsbediening zodat ze op tijd kunnen ingrijpen.

Ook de winkels waren opeens Prada, Hugo Boss, Louboutin, Zegna (sinds wanneer doet Javier Bardem reclame??), even wat anders dan de oude wijk. Het was mooi maar niet veel aan eerlijk gezegd, dus richting tempel van de literatuur. Door de winkelstraat en weer overal drukte en vooral hel veel scooters. De stoepen in Hanoi zijn ook niet voor voetgangers, maar om je scooter te parkeren. Het is onmogelijk om 1 meter achter elkaar op de stoep te blijven lopen, je moet direct weer de weg op om scooters te ontwijken of mensen die daar zitten, meestal oudere mensen.

Ergens onderweg gestopt om te eten bij zo’n streetfood tentje. Twee vrouwen waren vlees aan het grillen boven kooltje en het rook ontzettend lekker. De plastic krukjes waren zo klein en laag dat mijn been sliep toen ik opstond, ik was in een soort kramp geschoten omdat ik een jurk aanhad en me in rare bochten moest wringen om niet iedereen recht in mijn kruis te laten kijken. Maar het was het waard..... LEKKER!!! Niet normaal, geen idee wat we zouden krijgen, maar als je ging zitten kwam het vanzelf. Noodles met een soepje met vissaus en de stukjes vlees met daarbij een soort salade met allemaal kruiden. Je pakt wat stokjes van een tafel en de pepertjes van je buurman en eten maar. Servetjes op de grond, maakt allemaal niet uit, en dat voor EUR 1,75 met een biertje erbij.

Door naar de tempel, was erg mooi, alles draait om Confucius en onderwijs, mooie poorten en tuinen en gelukkig een w.c. Hoge nood dus ik rende naar binnen, toen ik buiten kwam zag ik iemand net omdraaien van de pisbak die zich rotschrok. Was ik de mannen w.c. Ingerend. Dat had ie niet verwacht zo’n grote blonde uit de deur te zien komen :-)

Toen door naar het Ho Chi Minh mausoleum, dan zie je weer dat het land communistischs is. Bussenvol Vietnamezen die langs zo’n mega mausoleum lopen, bewaakt door mannen in witte uniformen die moeten zorgen dat je niet in de buurt komt. Heel groot gebouw voor zo’n klein mannetje wel.

Daarna werden we in rijen langs zijn slaapkamer, eetkamer en bureau met foto van Marx en Lenin geleid, allemaal heel pover maar in een prachtig groen park vol mangobomen en hup door naar de uitgang.

Ondertussen is het gaan regenen, nou meer een continue druil die naar beneden komt en zoef.... alle scooters hadden opeens een poncho aan. Hoe ze het doen ik weet het niet maar het was beter voorbereid dan wij. Langs het noorden het meer gelopen en weer richting oude wijk. Ergens nog een soort overdekte markt in vol met verse groentjes en vis en je gelooft het niet, ze rijden zo met die scooters naar binnen, stoppen voor een kraampje en rijden weer naar buiten met de plastic tasjes met spullen.

Eric heeft nog een foto gemaakt van de viskraam waar een vrouw ondertussen haar teennagels probeert af te scheuren naast de pijlstaartinktvis. Ik zeg goeie foto...en vrij typisch :-) Verder zagen we heel veel van die tunnelhuizen. Dat zijn huizen van max 5 meter breed en soms wel tot 100 meter diep. Vaak met een werkplaats waar ze van alles doen van koken tot metaal bewerken en dan daarachter wonen ze. Ervoor dus stoepen vol met spullen, mensen en..... scooters! Jawel :-). Je kijkt echt je ogen uit er gebeurt zoveel op straat. Uiteindelijk weer op hetzelfde terras beland en na 18 km lopen en die vochtige toestand zin in een douche en Eric in een massage. Ik kon niet want moest natuurlijk het blog doen. Allemaal voor jullie!!

Morgen 8 uur richting de boot voor een dag op het water naar Ha Long Bay en de baai erachter. Naam ben ik even kwijt, maar zin in. Het weer blijft wel zo, maar relaxen, zwemmen, kayaken en eten moet lukken. Ook zonder zon, warm is het toch (27 graden ongeveer). We gaan op zoek naar nog meer lekker eten, hoogste tijd!

Reacties

Reacties

Daniel-Jan Beentjes

Ja wen er maar aan rainy season is begonnen ook wel lekker verfrissend zo'n buitje ??️toch. ?

Solange

El leuk zo’n jurkje ??? voortaan toch maar een broek aan

Peet

Ieks doe nagels...benieuwd naar de foto....NOT! Kus schat het klinkt nu al. Geweldig

Mieke

Ik waardeer het zeer dat je je massage hebt laten schieten voor weer zo’n fijne blog. X

Han

Na 2 dagen al belevenissen voor een week. Ga zo door en super leuk om te leven en zien.
Geniet

Aafjr

Het is nu aleen belevenis en ervaring die we in ons Nederlands leventje niet weten er herkenennen. Prachtig om mee ge moge maken en wat er nog komen gaat. Ik geniet enorm van je verhalen Ellen? Ga zo door?Liefs en ? voor beiden!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!